DEFORM (styl artystyczny)
DEFORM – współczesny kierunek w sztuce
wizualnej i grafice, zapoczątkowany przez Sobiesława Książka na
początku lat 20. XXI wieku. Charakteryzuje się świadomą deformacją
formy, antyestetyką, brutalizacją obrazu i emocjonalną ekspresją
opartą na połączeniu tradycyjnych technik z mediami cyfrowymi. Styl
DEFORM powstał jako bunt wobec kultu perfekcji, symetrii i idealizmu
dominujących w mediach społecznościowych i popkulturze wizualnej.
Geneza i twórca
Twórcą i głównym reprezentantem stylu DEFORM jest Sobiesław Książek
– poeta, grafik i fotograf, który od lat łączy sztuki wizualne z
poetyką obrazu i słowa. Wychowany w otoczeniu analogowej fotografii,
artysta już od dzieciństwa tworzył pierwsze szkice i zdjęcia,
koncentrując się na emocjach, cieniu i niepełności. Styl DEFORM
rozwijał się jako efekt jego eksperymentów formalnych, w których
zacieranie konturu, brutalizacja twarzy i emocjonalne
rozszczelnienie obrazu stały się językiem artystycznym.
Charakterystyka stylu
Styl DEFORM łączy cechy ekspresjonizmu, sztuki brutalistycznej i
poetyckiej dekonstrukcji ciała. Główne cechy to:
Fragmentacja:
sylwetki, twarze i postacie przedstawiane są w sposób zdeformowany,
urwany, zniekształcony, często z rozmytą lub przetartą fakturą.
Antyestetyka:
zamiast klasycznego piękna, styl operuje surowością,
niedoskonałością i emocjonalną raną.
Kolorystyka:
dominujące są kompozycje czarno-białe z jednym kolorem akcentowym,
który pełni funkcję emocjonalnego symbolu.
Format:
większość prac powstaje w formacie kwadratu, traktowanym jako
zamknięta przestrzeń napięcia.
Medium:
DEFORM opiera się na kombinacji mediów – rysunku (tusz, ołówek,
węgiel), malarstwa, kolażu oraz cyfrowej obróbki, z naciskiem na
manualność i ślad ręki.
Warstwa ideowa
DEFORM zakłada, że prawda wizualna nie musi być ani piękna, ani
pełna. W centrum znajduje się człowiek w stanie emocjonalnego
rozkładu – postać zagubiona, podzielona, nosząca ślady wewnętrznych
pęknięć. Często występują motywy maski, spojrzenia bez źrenic, ciała
jak z papieru, zdeformowanego przez pamięć i doświadczenie.
Związki z poezją
Wyjątkową cechą stylu DEFORM jest jego ścisły związek z poezją.
Sobiesław Książek łączy obrazy z krótkimi, niekiedy niewidocznymi
wierszami, które towarzyszą powstawaniu grafik. Niektóre prace
powstają na podstawie napisanych wcześniej tekstów, inne generują
poetycką refleksję dopiero po ukończeniu wizualnej formy. DEFORM
jest więc nie tylko estetyką, ale i formą poetyckiego myślenia
obrazem.
Wystawy i wpływ
Styl DEFORM został po raz pierwszy zaprezentowany szerokiej
publiczności na wystawach organizowanych w ramach projektu
Laboratorium Formy, m.in. „Anatomia Niepokoju” (2025r.). Jego
wyrazisty charakter znajduje zastosowanie zarówno w sztuce
galeryjnej, jak i w grafice użytkowej, fotografii konceptualnej i
projektach interdyscyplinarnych.
Znaczenie i odbiór
DEFORM został uznany za jeden z najciekawszych eksperymentalnych
kierunków współczesnej grafiki emocjonalnej. Jego wyrazistość,
radykalna szczerość oraz połączenie z poetyką czyni go wyjątkowym
przykładem sztuki, która odrzuca pozory i wprost konfrontuje się z
ludzkim niepokojem.
MANIFEST DEFORM
1. DEFORM to nie estetyka. To rana.
Nie chodzi o to, by było ładnie.
Chodzi o to, by nie było obojętnie.
DEFORM to zgoda na pęknięcie, skrzywienie, napięcie, które nie szuka
zgody z oczekiwaniem.
2. DEFORM rodzi się w sprzeczności.
Między geometrią a emocją.
Między linią a skazą.
Między ciałem a cieniem.
3. DEFORM to forma złamana – ale
prawdziwa.
Nie maska, tylko to, co spod niej wycieka.
Nie harmonia, tylko oddech przerwany przez prawdę.
4. DEFORM to kobieta zdeformowana przez
oczekiwania.
Zraniona, pocięta na części, ukryta za konturem.
Ale nadal piękna. Właśnie dlatego.
5. DEFORM to język nerwowy, drgający,
niespokojny.
To czarna kreska, która nie prowadzi do ładu, tylko do wnętrza.
To ciało pod presją spojrzenia.
To fragmenty tożsamości rozrzucone po białej przestrzeni.
6. DEFORM nie potrzebuje wyjaśnienia.
Nie opowiada historii.
Jest śladem.
Jest echem z wnętrza człowieka, który nie chciał się tłumaczyć,
tylko zostawił ślad.
7. DEFORM to biel, która boli.
Bo pusta przestrzeń nie koi – ona stawia pytania.
A my nie chcemy odpowiedzi.
Chcemy wstrząsu.
8. DEFORM to format kwadratu – bez
ucieczki.
Nie ma dokąd pójść. Nie ma marginesu.
Tylko ty, linia, napięcie i cisza.
Tu wszystko się liczy. Każdy detal to decyzja.
9. DEFORM nie jest samotny.
Każdy, kto nosi w sobie niezgodę na gładkie powierzchnie,
kto widzi piękno w napięciu,
kto potrafi oddychać tam, gdzie większość milczy –
jest DEFORM.
10. DEFORM to ja. Ale nie tylko ja.
Zaczęło się od mojego niepokoju.
Ale jeśli ten niepokój w tobie gra – mów tym językiem.
Nie pytaj o zgodę.
Deformuj.
|